OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
W roku szkolnym 2013/2014 wprowadziliśmy pewną zmianę w systemie nauczania naszych uczniów. Zastosowaliśmy nowoczesną i sprawdzoną metodę oceniania – ocenianie kształtujące, czyli pomagające uczniom się uczyć
Ocenianie kształtujące ( ang. assessment for learning) stosowane jest w wielu krajach. Najlepszym argumentem za jego wprowadzeniem są doświadczenia edukacji w Finlandii, gdzie ten sposób nauczania jest powszechny, a uczniowie osiągają najlepsze wyniki
w badaniach PISA ( Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) .
Ocenianie kształtujące jest to dawanie uczniowi informacji zwrotnej o tym, co już opanował, czego powinien jeszcze się nauczyć i w jaki sposób ma to zrobić.
Uczniowie otrzymują mniej stopni jak dotychczas, za to pod sprawdzoną pracą jest komentarz nauczyciela o tym, co uczeń zrobił dobrze, co źle, jak powinien poprawić pracę oraz wskazówki, jak może się dalej rozwijać.
Każdy z nauczycieli zapowiada wcześniej, które prace będzie oceniał kształtująco, a które stopniem. Jednak na koniec semestru uczniowie otrzymują tradycyjną ocenę wyrażoną stopniem. Ponadto przed każdym sprawdzianem uczeń otrzymuje dokładny zapis tego, co będzie podlegało ocenie i tylko do tego będzie się odnosiła informacja zwrotna nauczyciela.
Przestrzeganie takiej swoistej umowy pomiędzy nauczycielem i uczniami daje uczniom poczucie bezpieczeństwa i pomaga się uczyć.
Uczniowie mają podawane cele lekcji i kryteria oceniania do każdej lekcji. Rodzice zostali również zapoznani z ocenianiem kształtującym i mogą porozmawiać z dziećmi na temat tego, czego się uczą w szkole. W tym zakresie szczególnie liczymy na współpracę z rodzicami. Zależy nam bardzo, aby rozmawiać z dziećmi i pytać ich w rozmowie o to, czego się w szkole nauczyły, a nie jaki stopień otrzymały.
Ocenianie kształtujące oprócz pomocy uczniom w nauce ma również na celu przejęcie przez nich odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Zależy nam bowiem, aby nasi uczniowie zdobywali wiedzę dla siebie, a nie dla stopni. Dlatego też ocenianie kształtujące pozwala na wprowadzenie oceny koleżeńskiej i samooceny ( oczywiście nie na stopień). Jest to ocena przekazywana poprzez informację zwrotną od kolegi lub siebie samego.
Przy stosowaniu oceniania kształtującego ważna jest współpraca z rodzicami, polegająca na wspólnym omawianiu postępów dzieci w nauce i planowaniu najlepszych warunków do ich rozwoju.